Wraz z rosnącą ilością samochodów elektrycznych i hybrydowych pojawia się również coraz szersza oferta stacji ładowania, dzięki którym można zapewnić odpowiednie funkcjonowanie pojazdu. Jak działają takie stacje i w jaki sposób dobrać ich rodzaj do zapotrzebowania?
Domowy użytek
Stacje ładowania samochodów elektrycznych do domowego użytku powinny korzystać z prądu zmiennego. W takiej sytuacji, pojazd musi być wyposażony w specjalną ładowarkę pokładową, która zmieni energię ze zmiennej na stałą. Wadą ładowania samochodu w ten sposób jest czas trwania tego procesu, który może wynosić nawet około 8 godzin. Jednocześnie, ładowanie z użyciem prądu zmiennego jest korzystne dla wytrzymałości akumulatora samochodu, w związku z czym powinno stanowić podstawową formę zasilania pojazdu.
Ładowarki na prąd AC są powszechnie wykorzystywane nie tylko w prywatnych domach
, ale również hotelach, kinach, na zamkniętych osiedlach mieszkaniowych czy publicznych, miejskich parkingach. Podłączając samochód do takiej stacji w miejscu publicznym (https://www.innogy.pl/pl/duze-przedsiebiorstwa/oferta/stacje-ladowania-samochodow-elektrycznych), należy liczyć się z tym, że z dużą dozą prawdopodobieństwa nie naładuje się on w pełni – chyba że możemy zostawić samochód podłączony na około 8 godzin.W przypadku przydomowych stacji ładowania, pozostaje jeszcze kwestia tego, czy będzie ona wyposażona w kabel, czy gniazdo ładowania. Te pierwsze są znacznie łatwiejsze w użytkowaniu, ale jednocześnie narażone na uszkodzenia. Drugie – są tańsze, bardziej czasochłonne, ale również niezawodne.
A co w trasie?
Dłuższy wyjazd samochodem elektrycznym nierozerwalnie wiąże się z koniecznością jego naładowania w trasie. Co logiczne, w takiej sytuacji (abstrahując od wciąż zbyt małej ilości takich miejsc w kraju), nie można pozwolić sobie na ośmiogodzinny postój na przykład na publicznym parkingu. Dlatego też podczas dłuższych podróży, właściciele samochodów elektrycznych korzystają ze stacji ładowania działających w oparciu o prąd stały (DC). Umożliwiają one dużo szybsze zapełnienie akumulatora pojazdu, jednak są niekorzystne dla jego żywotności. W związku z tym, z ładowarek DC należy korzystać tylko wtedy